Artikels

fietsersbond

De fietsersbond wil Ronse fietsvriendelijk maken

Ronse • De Fietsersbond viert in 2020 zijn 25ste verjaardag. Hoog tijd om een gesprek te voeren met de voorzitter van de Ronsese afdeling, Marc Bruyland. Het woonwerkverkeer met de fiets zit immers in de lift. “De opkomst van de elektrische fiets en de Speed Pedelec toont nogmaals het belang aan van het drukkingswerk van de Fietsersbond, want het is duidelijk dat de infrastructuur de evolutie van de fietsen niet is gevolgd.” 

Op 10 mei kwam Eva Van Eenoo op uitnodiging van de Fietsersbond spreken in Ronse. In haar masterproef Stedenbouw en Ruimtelijke planning diepte de academica het onderwerp ‘fietsgeoriënteerde stadsontwikkeling’ uit. Ze behandelde de volgende vraag : hoe kan een stad evolueren naar een plaats waar het veilig en gezond is om te fietsen, waar de fiets een snel vervoersmiddel is en waar de functionele participatiegraad van de inwoners hoog ligt ? Een vraag die de Fietsersbond natuurlijk nauw aan het hart ligt. 

“In het begin hadden we vooral aandacht voor fietspaden, maar onze visie is nu verbreed naar fietsinfrastructuur in het algemeen zoals fietsstallingen en fietssnelwegen. We willen de fiets als duurzaam, ecologisch en sociaal rechtvaardig vervoersmiddel promoten, maar dan moet ook de infrastructuur kwaliteitsvol en veilig zijn.”

“We hebben al gesprekken met de nieuwe schepen van mobiliteit, Jan Foulon, gevoerd. Het is duidelijk dat de mobiliteitsdienst onderbemand is op dit moment. Naast de schepen is er nog één mobiliteitsambtenaar, namelijk Nele Defoer. Met hun tweeën moeten ze alle aspecten van mobiliteit behartigen met als resultaat dat er al snel een vorm van overbevraging optreedt. Dit heeft ervoor gezorgd dat Ronse een achterstand heeft in vergelijking met andere steden. Er zou iemand aangeworven moeten worden die zich twee jaar met niets anders dan fietsbeleid kan bezighouden. Er bestaat bijvoorbeeld een Lokaal Functioneel Fietsroutenetwerk in Ronse, maar dat netwerk moet werkelijk functioneel gemaakt worden. Zo’n netwerk moet de attractiepolen van de stad met de wijken verbinden, maar er zijn echter nog te veel plekken die lacunes vertonen en waar de infrastructuur beter kan. Er is in vorige legislatuur veel gebeurd, maar wij willen veel meer en vooral sneller.”

Een niet mis te verstane boodschap van de voorzitter ! Toch wil hij nog een oproep doen : “Ons bestuur wordt al wat ouder en daarom willen we jonge volwassenen motiveren om lid te worden van de Fietsersbond, alsook om bestuurservaring op te doen. Het is tijd voor een generatiewissel in het bestuur. Op 17 augustus organiseren we een fietstocht voor iedereen die het fietsen genegen is. Dat kan misschien een gelegenheid vormen om kennis te maken. Een nevendoel bestaat erin om aan te geven dat de afstand tussen Ronse en Geraardsbergen kleiner is geworden met het afwerken van Ravel Ligne 87 in Wallonië. Dit fietspad zal uitkomen op het Mijnwerkerspad en zo aansluiten op de fietsnelweg F421 die start in Avelgem en een doortocht heeft in Ronse langs het station. Psychologisch niet onbelangrijk. De Ronsenaar heeft vaak het gevoel in een uithoek van Vlaanderen te leven, maar met deze fietssnelweg kan er op een vlotte en veilige manier naar Geraardsbergen of Ath gefietst worden.”


MEER INFO 
www.fietsersbond.be/ronse

Toegevoegd op 27.05.2019

Categorie: Samenleving

Auteur: Maarten D'Hoop

contacteer ons

telefoonicoon.png+32 (0)55 600 630 mailicoon.pnginfo@randeevoe.be facebookicoon.pngRandeevoe
Sint-Martensstraat 10 - 9600 Ronse